ul. Felicjanek 15/13, Kraków, I p., na domofonie wcisnąć 13
lokalizacja blisko Dworca Głównego i Rynku Głównego w Krakowie (300m), przecznica od ul. Smoleńsk, równoległa do ul. Retoryka i ul. Zwierzynieckiej.
Spacerkiem przez Planty, a także od Dworca i Starego Kleparza, Długa -tramwaje 18 i 72.
Można również dojechać na na Al. Focha 1, krakowskie Błonia pod dawny Hotel Cracovia, obecnie Muzeum Architektury i Designu, następnie przejść ul. Piłsudskiego, Retoryka.
Hala Sportowa Zielonki
32-087 Zielonki
ul. ks. Jana Michalika 2 a
06-01-2025 -
18:00
BEZPŁATNE
WSPÓLNE: dla dzieci i dorosłych
„Betlejem Polskie” w naszym wykonaniu jest niczym brama, przez którą wkraczamy w świat metafizycznych przeplatanek – przestrzeń, gdzie przeszłość i teraźniejszość, sacrum i profanum, rzeczywistość i mit stają się jednym. To nie tylko spektakl, lecz raczej medytacja nad istotą polskości, nad kondycją człowieka w jego ziemskim pielgrzymowaniu oraz nad sensem wspólnoty, tradycji i duchowości. Na scenie splatają się echa d(...) ... więcej »
XVI Kolędowanie ze świętym Janem Pawłem II – Śpiewajmy i grajmy Mu!
6 stycznia 2025 r. w Operze Krakowskiej wybrzmią dźwięki kolejnego już koncertu z cyklu „Kolędowanie ze świętym Janem Pawłem II. Śpiewajmy i grajmy Mu!". To unikatowe wydarzenie, doskonale znane mieszkańcom Małopolski, zapewni nie tylko artystyczne przeżycia na najwyższym poziomie, lecz również przywoła najpiękniejsze wspomnienia wigilijnych wieczor(...) ... więcej »
Hala Sportowa Zielonki
32-087 Zielonki
ul. ks. Jana Michalika 2 a
06-01-2025 -
BEZPŁATNE
WSPÓLNE: dla dzieci i dorosłych
18:00
„Betlejem Polskie” w naszym wykonaniu jest niczym brama, przez którą wkraczamy w świat metafizycznych przeplatanek – przestrzeń, gdzie przeszłość i teraźniejszość, sacrum i profanum, rzeczywistość i mit stają się jednym. To nie tylko spektakl, lecz raczej medytacja nad istotą polskości, nad kondycją człowieka w jego ziemskim pielgrzymowaniu oraz nad sensem wspólnoty, tradycji i duchowości. Na scenie splatają się echa dawnych głosów. Słowo Wyspiańskiego, Norwida, Asnyka, Kasprowicza, słowo Jana Pawła II – każde inne, a jednak współbrzmiące – rozbrzmiewa jak odwieczna modlitwa o to, by pamięć trwała, byśmy my, współcześni, nie zagubili nici, która łączy nas z tym, co minione, a jednocześnie wieczne. Fragmenty „Wesela” stają się tu symbolicznym zaproszeniem na ucztę nie tylko weselną, lecz także duchową, gdzie każdy gest i każde słowo wibrują wieloznacznością. Ta scena – tak pieczołowicie zaaranżowana – nie jest jedynie przestrzenią teatralną. To miejsce epifanii. Widz staje się uczestnikiem misterium, w którym historia nie jest liniowym zapisem faktów, lecz żywą tkanką, splecioną z doświadczeń pokoleń. Oryginalne stroje krakowskie, pełne ludowego splendoru, zderzają się z postaciami historycznymi i legendarnymi, przywodząc na myśl symboliczne korowody Wyspiańskiego. Te same Bronowice, które niegdyś były świadkiem autentycznego wesela Lucjana Rydla, powracają na nowo jako miejsce spotkania świata ziemskiego i duchowego. W tym świecie sztuka nie tylko naśladuje życie – ona je przekracza, stając się mostem ku transcendencji. Światło przenika mrok sceniczny, niczym boski oddech rozświetlający tajemnicę istnienia. Muzyka chóralna i dźwięki orkiestry wypełniają przestrzeń tak, jakby wywodziły się z samej duszy zbiorowej, tej archetypowej pieśni polskiego narodu – melancholijnej, dumnej, wznoszącej się ponad codzienność. Spektakl ten to również refleksja nad kondycją człowieka, który – niczym bohaterowie Wyspiańskiego – trwa w rozdarciu między marzeniem a rzeczywistością, między tym, co chciałby osiągnąć, a tym, co mu dane. Czy w tej opowieści nie odnajdujemy siebie? Ludzie na scenie – od dzieci po starców – stają się symbolicznym świadectwem cyklu życia, w którym każde pokolenie wnosi swoje pragnienia, nadzieje i cierpienia. Czym jest zatem to „Betlejem”? Czy tylko obrazem narodzin w stajence? A może narodzin wewnętrznych, które dokonują się w sercu każdego z nas, ilekroć stajemy wobec pytań o sens, miłość, wspólnotę? Czy to Bronowice Rydla i Wyspiańskiego, czy raczej każdy zakątek ziemi, w którym człowiek doświadcza sacrum? Finał spektaklu staje się nie tylko punktem kulminacyjnym artystycznego przedsięwzięcia, lecz także filozoficznym objawieniem. Widz, zanurzony w tej wielkiej symfonii dźwięku, światła, ruchu i słowa, staje twarzą w twarz z tym, co uniwersalne: nadzieją, która mimo wszystko nie umiera, i miłością, która – jak podpowiada poezja Jana Pawła II – jest największym darem. „Betlejem Polskie” to nie tylko teatr. To przypomnienie, że sztuka ma moc przenoszenia nas poza granice czasu i przestrzeni. Że jest pomostem, który łączy ziemskie z boskim, lokalne z uniwersalnym. To zaproszenie do tego, byśmy na nowo odkryli siebie – jako cząstkę wspólnoty, historii i tego wielkiego misterium, które nazywamy życiem.
XVI Kolędowanie ze świętym Janem Pawłem II – Śpiewajmy i grajmy Mu!
6 stycznia 2025 r. w Operze Krakowskiej wybrzmią dźwięki kolejnego już koncertu z cyklu „Kolędowanie ze świętym Janem Pawłem II. Śpiewajmy i grajmy Mu!". To unikatowe wydarzenie, doskonale znane mieszkańcom Małopolski, zapewni nie tylko artystyczne przeżycia na najwyższym poziomie, lecz również przywoła najpiękniejsze wspomnienia wigilijnych wieczorów przepełnionych radością wspólnego kolędowania, co szczególnie pielęgnował Święty Jan Paweł II. Koncert ten, łącząc szerokie muzyczne horyzonty
z niepowtarzalnym dziedzictwem papieża Jana Pawła II, na długo pozostanie w pamięci wszystkich obecnych.
W tym roku na scenie pojawi się Reprezentacyjny Zespół Artystyczny Wojska Polskiego, który jest największą instytucją artystyczną w Wojsku Polskim realizującą szeroki wachlarz artystycznych dokonań. Zespół dziedziczy ponad 100-letnią tradycję grup teatralno-estradowych działających przy Domach Żołnierza Polskiego w okresie II Rzeczpospolitej. Głównym nurtem działalności artystycznej Zespołu jest prezentowanie programów okolicznościowych w formie widowisk i koncertów oraz oprawa muzyczna uroczystości państwowych i wojskowych. W repertuarze Zespołu odnaleźć można wszelkie gatunki i style muzyczne, które zachwycą najbardziej wymagających odbiorców.
Nieodłącznym elementem polskiej tradycji bożonarodzeniowej są kolędy i pastorałki. Żaden inny naród nie może poszczycić się takim ich bogactwem. Najstarsze polskie kolędy sięgają początku XV wieku. Tworzyli je artyści tej miary co Karol Kurpiński, Feliks Nowowiejski czy Witold Lutosławski.
Kolędy i pastorałki to również ważna część repertuaru Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego. W koncercie, który odbędzie się w Operze Krakowskiej
w dniu 6 stycznia 2025 r. o godz. 18:00 usłyszą je Państwo w klasycznym opracowaniu na solistów, chór męski i orkiestrę symfoniczną.
W narracji słownej przypomnimy w jaki sposób żołnierze polscy na przestrzeni stu lat od czasu odzyskania niepodległości, często w warunkach wojennych, obchodzili Boże Narodzenie i pielęgnowali tradycje z nim związane.
W koncercie będą mogli Państwo podziwiać wykonawców w efektownych kontuszach szlacheckich. Tradycyjnie odwiedzą nas kolędnicy, w których wcielą się artyści baletu. Całości tego niezwykłego widowiska dopełni wspaniała gra świateł.