POLSKA ZAPRASZA KRAKÓW ZAPRASZA TV ZAPRASZA ART ZAPRASZA
Dodaj wydarzenie Dodaj relację Rejestracja Logowanie  

INSTYTUCJE KULTURY ▼ KATEGORIE WYDARZEŃ ▼ WYDARZENIA RELACJE NASZ PATRONAT DZIŚ W KRAKOWIE
 
Kategorie wydarzeń
 
Film
Kabaret
Literatura
Muzyka
Plastyka
Sport
Taniec
Teatr
Wystawy różne
Wydarzenia inne
 
Bezpłatne

Dla dzieci

Wspólne: dla dzieci i dorosłych

Dla seniorów

Festiwale

Odbywające się online
Kraków miasto Redakcji Portalu :) 
Augustów
Katowice
Olsztyn
Warszawa
Wieliczka
Zapisy na kurs rysunku odręcznego i zajęcia plastyczne w Pracowni Rysunku Elipsa 2022/2023
03-09-2022
28-01-2023
Pracownia Architektury i Rysunku Elipsa s.c.
Krowoderska 6/14
31-142 Kraków
tel. 692 415 013
tel. 600 926 466
Wystawy różne chronologicznie:
Ikona - Okno do świata przemienionego. Wernisaż wystawy
Augustów
miejsce:
Mała Galeria APK, Rynek Zygmunta Augusta 9
07-10-2022    -    
18:00
BEZPŁATNE
Otwarcie wystawy „Ikona - Okno do świata przemienionego”

Mała Galeria Augustowskich Placówek Kultury (Rynek Zygmunta Augusta 9) zaprasza na wernisaż wystawy pt. „Ikona – Okno do świata przemienionego”. Otwarcie zaplanowano na piątek 7 października 2022r. o godz. 18:00 w MDK-u.
„Ikony prezentowane na wystawie powstały z potrzeby serca ich twórców, aby podążać drogą rozwoju duchowego i artystycznego oraz by przekonać (...)  ... więcej »
 
TO WYDARZENIE JUŻ TRWA
Nowości w zbiorach wielickiego Muzeum już do oglądania
Wieliczka
miejsce:
Zamek Żupny
19-09-2022    -    31-12-2022
09.00-17.00
WSPÓLNE: dla dzieci i dorosłych
 
KRAKÓW chronologicznie:
TO WYDARZENIE JUŻ TRWA
Duch ukryty w drzewach. Tradycja japońskiego ciesielstwa
Kraków
miejsce:
Galeria Europa – Daleki Wschód

04-09-2022    -    20-10-2022
Wernisaż: 12.00
TO WYDARZENIE JUŻ TRWA
Zapraszamy na pokaz fotografii Włodzimierza Puchalskiego
Kraków
miejsce:
Międzynarodowe Centrum Kultury
Kraków
Rynek Główny 25
22-07-2022    -    06-11-2022
TO WYDARZENIE JUŻ TRWA
Wystawa „Bez iluzji”
Kraków
miejsce:
Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Maius
05-09-2022    -    27-11-2022
16:00
BEZPŁATNE
TO WYDARZENIE JUŻ TRWA
Pradzieje Wieliczki i okolic
Kraków
miejsce:
Zamek Żupny w Wieliczce
09-05-2022    -    31-12-2022
9:00-17:00
TO WYDARZENIE JUŻ TRWA
Zapomniane dziedzictwo. 200. rocznica katedry tynieckiej.
Kraków
miejsce:
Benedyktyński Instytut Kultury "Chronić dobro"
ul. Benedyktyńska 37
Kraków
14-07-2022    -    31-03-2023
 
pazdziernik, 2022
Pn Wt Sr Cz Pt So N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            
pazdziernik 2022
OSTATNIO DODANE:
W TEJ KATEGORII
Ikona - Okno do świata przemienionego. Wernisaż wystawy
Augustów
 miejsce:
Mała Galeria APK, Rynek Zygmunta Augusta 9
07-10-2022    -   
BEZPŁATNE
18:00
Otwarcie wystawy „Ikona - Okno do świata przemienionego”

Mała Galeria Augustowskich Placówek Kultury (Rynek Zygmunta Augusta 9) zaprasza na wernisaż wystawy pt. „Ikona – Okno do świata przemienionego”. Otwarcie zaplanowano na piątek 7 października 2022r. o godz. 18:00 w MDK-u.
„Ikony prezentowane na wystawie powstały z potrzeby serca ich twórców, aby podążać drogą rozwoju duchowego i artystycznego oraz by przekonać się na czym polega tradycyjny proces ikonopisania. Seria ikon przedstawiających Jezusa jest owocem warsztatów ikonopisarskich, które odbyły się w Augustowie od jesieni 2021 do wiosny 2022r. (przy współpracy z pracownią Artmagedon i Fundacją Życiodajni). Prowadząca – Katarzyna Cimochowska pragnęła, by zapalił się entuzjazm do tworzenia ikon w nowych osobach. Członkowie kursu mieli bardzo różne doświadczenie malarskie- szlifowane od wielu lat lub dopiero zdobywane, lecz piękno ikony polega na czymś więcej niż wyłącznie artystycznym kunszcie, a mianowicie prowadzeniu przez Bożą łaskę. Każda z ikon jest dziełem i dobrem wspólnym Kościoła, zainspirowana Duchem Świętym, dlatego nie znajdziemy podpisów na pracach. Poszczególne ikony, choć o podobnej tematyce akcentują różna aspekty piękna Boga, w zależności od indywidualnej wrażliwości ikonopisarza.”
Prace będą gościć w Małej Galerii APK do 22 października.

Serdecznie zapraszamy.
Wstęp wolny
APK

... artykuł »
 
Nowości w zbiorach wielickiego Muzeum już do oglądania
Wieliczka
 miejsce:
Zamek Żupny
19-09-2022    -    31-12-2022
WSPÓLNE: dla dzieci i dorosłych
09.00-17.00
Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka zaprasza do oglądania zakupionych w 2022 roku zabytków. Wzbogaciły one zbiory sztuki, etnografii, kartografii, techniki górniczej i biblioteki. Można je oglądać w Zamku Żupnym w Wieliczce do 31 grudnia 2022 r.

Najcenniejszymi zakupami są solniczki z Limoges we Francji wykonane techniką emalii malarskiej. Została ona wynaleziona w Limoges ok. połowy XV wieku. Są wykonane z miedzi, mają taki sam sześcioboczny kształt, ale różnią się dekoracją. W górnej i dolnej części znajdują się niewielkie wgłębienia na sól. Na sześciu ściankach większego naczynia przedstawiono prace mitycznego Herkulesa.

Cennym jest też srebrny zestaw stołowy, częściowo złocony, wykonany w Paryżu przez renomowaną pracownię złotniczą Froment-Meurice w latach 60.XIX w. Składa się z dwóch podwójnych solniczek o formie muszli, połączonych puttem stojącym na delfinie oraz ośmiu solniczek w kształcie muszli. Podobny komplet zachował się w Pałacu Królewskim w Madrycie.

Ciekawymi nabytkami są: solniczka srebrna z gnomami (duchy podziemi) trzymającymi narzędzia górnicze wykonana prawdopodobnie w Niemczech w XIX w. oraz solniczka srebrna z trzema krajobrazami wykonana przez złotnika Heinricha Gottfrieda Antona Hammona w Norymberdze ok. 1685-9.

Ponadto w wielickich zbiorach znalazły się m.in: patera z górnikiem, która była darem dla starosty górniczego I. Jeschke z Krakowa; portret Matyldy w stroju ślubnym namalowany w 1887 r. przez wielickiego malarza Ferdynanda Olesińskiego ucznia Jana Matejki; plan Wieliczki z 1717 r. wykonany odręcznie przez królewskiego geometrę Krzysztofa Juliusza Herttwiga; brytyjska, benzynowa lampa bezpieczeństwa wykonana po 1964 r.
... artykuł »
 
OSTATNIO DODANE:
W TEJ KATEGORII
KRAKÓW
 
Wystawa „Bez iluzji”
Kraków
 miejsce:
Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Maius
05-09-2022    -    27-11-2022
BEZPŁATNE
16:00
W Muzeum UJ już po raz trzeci zaprezentowana zostanie wystawa prac Adama Korpaka, znakomitego polskiego artysty mieszkającego od 1974 roku w Finlandii, gdzie konsekwentnie i z sukcesem rozwinął swoją karierę jako ilustrator prasowy i książkowy, a także fotograf i projektant.

Wypowiadając się przede wszystkim w rysunku prasowym Adam Korpak stworzył bardzo wyrazisty i rozpoznawalny styl. Taki zresztą powinien być rysunek prasowy pełniący w gazecie konkretne cele, trudne do uzyskania w fotografii. Ilustracja prasowa jest bowiem bardzo szczególną formą wypowiedzi, która może łatwiej dotrzeć do odbiorcy niż długi, dziennikarski tekst. Nieodłączną jej cechą jest satyra czy nawet ironia, humor oraz komentowanie wydarzeń i różnorakich zjawisk społeczno-politycznych.

Oprócz dobrej kreski niezbędne dla ilustratora jest również wyostrzone spojrzenie na świat i umiejętność wyciągania wniosków, dzięki którym w jednym rysunku można spuentować nawet najbardziej skomplikowaną sytuację. To chyba jest największym wyzwaniem dla artysty - rysownika. Żyjąc na pograniczu dwóch kultur w swojej twórczości przelewa na papier wrażliwość, obawy i nadzieje, a także indywidualne widzenie świata. To co w nim uniwersalne i zrozumiałe, niezależnie od miejsca, w którym dane nam zamieszkać. Posługując się metaforą i symboliką, poprzez atrakcyjne podanie tematu, zwraca uwagę na ważne, ogólnoludzkie wartości i problemy. Refleksje i przemyślenia wywołane u odbiorcy dowodzą, że rysunki Adama Korpaka posiadają mocne, intelektualne przesłanie.
Na wystawie „Bez iluzji” zostaną zaprezentowane m.in. ilustracje do prasy codziennej i tygodników, exlibrisy i rysunki satyryczne powstałe w latach 1977-2017.

Wernisaż odbędzie się 5 września o godz. 16:00 w piwnicach Collegium Maius.
Wystawę można oglądać codziennie do 27 listopada 2022 r. w godz. 10:00-18:00, wstęp wolny.
... artykuł »
 
Zapraszamy na pokaz fotografii Włodzimierza Puchalskiego
Kraków
 miejsce:
Międzynarodowe Centrum Kultury
Kraków
Rynek Główny 25
22-07-2022    -    06-11-2022
Kim dla Brytyjczyków od dekad jest sir David Attenborough, tym dla Polaków był Włodzimierz Puchalski. Najnowsza wystawa Międzynarodowego Centrum Kultury „Domowroty. Włodzimierz Puchalski” przypomina jednego z najsłynniejszych polskich przyrodników, fotografa, artystę i edukatora.

Zapraszamy na nową wystawę – poświęconą twórczości Włodzimierza Puchalskiego – do Galerii MCK od 22 lipca do 6 listopada 2022 roku.

Włodzimierz Puchalski był pionierem filmu przyrodniczego, reżyserem, podróżnikiem, polarnikiem, niestrudzonym popularyzatorem wiedzy o rodzimej faunie.
Jego prace – dziesiątki albumów fotograficznych i książek, kilkadziesiąt filmów dokumentalnych, programy radiowe i telewizyjne – w dobie PRL-u kształtowały polskie wyobrażenie o obcowaniu z naturą.

Twórczość Puchalskiego wielokrotnie nagradzano w kraju i zagranicą. Za najważniejsze uznaje się jego fotografie zwierząt w ich naturalnym środowisku, wykonywane najczęściej z ukrycia, niepozowane.
W Galerii MCK zaprezentujemy prawie 250 takich zdjęć, pochodzących przede wszystkim z ogromnej kolekcji zgromadzonej w Muzeum Niepołomickim. Oprócz fotografii przyrodniczych na wystawie znajdą się nigdy wcześniej nie prezentowane zdjęcia Puchalskiego z widokami Lwowa. Wątek ten dopełnią prace wybitnych pionierów sztuki fotograficznej: Henryka Mikolascha i Witolda Romera.

Tytułowe „domowroty” są polskim odpowiednikiem naukowego terminu „homing”, oznaczającego zdolność zwierząt do odnajdowania drogi do domu. W 1937 roku Puchalski brał udział w badaniach nad tym niezwykłym zjawiskiem w miejscowości Butyny. Ponieważ współcześnie Butyny leżą na terytorium Ukrainy, domowroty nabierają dodatkowego znaczenia. W kontekście toczącej się wojny – stają się metaforą Ukraińców, którzy mimo grożących im niebezpieczeństw postanawiają wrócić do domu.
... artykuł »
 
Zapomniane dziedzictwo. 200. rocznica katedry tynieckiej.
Kraków
 miejsce:
Benedyktyński Instytut Kultury "Chronić dobro"
ul. Benedyktyńska 37
Kraków
14-07-2022    -    31-03-2023
Od 30 kwietnia 2022 zapraszamy na nową wystawę w Muzeum Opactwa w Tyńcu

„Zapomniane dziedzictwo. 200. rocznica katedry tynieckiej”

Wystawa jest czynna od 30 kwietnia 2022 do 31 marca 2023.
... artykuł »
 
Duch ukryty w drzewach. Tradycja japońskiego ciesielstwa
Kraków
 miejsce:
Galeria Europa – Daleki Wschód

16-06-2022    -    20-10-2022
Wernisaż: 12.00
Więcej niż rzemiosło

Z chwilą rewolucyjnych przemian, które nastąpiły w okresie Meiji (1868–1912), przez wieki owiana tajemnicą kultura Japonii stała się nareszcie dostępna i w sposób błyskawiczny zachwyciła Zachód swym głęboko przemyślanym pięknem. Nasycone filozofią wzorce estetyki wyspiarskiego kraju na stałe przeniknęły do świadomości twórców sztuki europejskiej, a wraz z narodzinami nowoczesnej myśli o kształtowaniu otoczenia uwaga ludzi Zachodu skierowała się także w stronę dalekowschodniego budownictwa.

Wielcy ojcowie modernizmu, tacy jak Frank Lloyd Wright (1905), Bruno Taut (1933), Le Corbusier (1955) czy Walter Gropius (1954), kolejno odwiedzali wnętrza cesarskiej willi Katsura (Katsura Riky) nieopodal Kioto, aby podziwiać proporcje, organizację planu i opartą na powtarzalnych modułach konstrukcję budowli. Projektanci nowoczesnego porządku korzystali z zaobserwowanych formalnych i przestrzennych rozwiązań, implementując je do swoich niekiedy utopijnych wizji nowego sposobu mieszkania. To jednak, co stanowiło istotę japońskiej architektury, przeciwnie – nie wywodziło się z fascynacji nowoczesnością i z pragnienia rewolucyjnej zmiany. Starannie kultywowana, wielowiekowa tradycja mistrzów japońskiego ciesielstwa, przepełniona szacunkiem do surowca, jego naturalnego źródła oraz samej pracy, zagwarantowała niespotykaną nigdzie w świecie jakość rzemiosła.

Doskonałą instytucjonalną konkretyzacją japońskiej idei podtrzymywania odpowiedzialnej za tożsamość narodową tradycji jest Muzeum Narzędzi Ciesielskich Takenaka w Kobe. To dzięki wspaniale realizowanej misji tego podmiotu obecne pokolenia Japończyków mogą nie tylko podziwiać metody znane z przeszłości, ale również zrozumieć ich niesłychany potencjał dla współczesnego i przyszłego planowania bardziej zrównoważonego otoczenia. Lokalna instytucja zajmująca się wąską, specjalistyczną i specyficzną gałęzią dziedziny z rozmachem promuje jej osiągnięcia także na Zachodzie. Właśnie za sprawą współpracy Muzeum Narzędzi Ciesielskich Takenaka i Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha możemy w Polsce podziwiać niezwykły kunszt wyjątkowego ciesielstwa.

Zaproponowana przez zespół muzeum z Kobe przekrojowa wystawa kolekcji przedmiotów w przestrzeniach krakowskiej instytucji zorganizowana została w formie ośmiu płynnie przenikających się sekcji. Techniczno-estetyczna opowieść rozpoczyna się od praźródła kultury materialnej, jakim jest wieczna i potężna natura. Podążając następnie przez zdobycze architektury, rytualny proces jej wytwarzania, wymiar duchowy stosowanych surowców, kunszt narzędzi, metod obróbki i konstruowania, ta wielowątkowa prezentacja zwieńczona zostaje egzemplifikacją piękna wynikającego nie ze spontanicznego aktu twórczego, lecz z przemyślanej i zorganizowanej pracy.

Szczególnie w wypadku japońskiej sztuki użytkowej i rzemiosła należy spoglądać wnikliwie poza to, co jest w nich oczywiste i bezpośrednio nam dostępne. Wiele można i nawet należy powiedzieć o niezrównanych manualnych zdolnościach japońskich cieśli, o precyzji planowania i wykonawstwa, doskonale zaprojektowanych, zawsze gotowych przyrządach oraz o estetyce, która pojawia się niespodziewanie w miejscach pełniących funkcje czysto techniczne. Jednak kultura materialna w pełni rozkwita, gdy wzbogacona zostaje o wartości głębsze, a te najczęściej wywodzą się z systemów duchowych lub filozoficznych. Nie jest więc bez znaczenia to, iż na wystawie pojawiają się przykłady świątyń z różnych porządków religijnych, atrybuty obrzędów budowniczych oraz domek herbaty (chashitsu), scalający w obcym dla Europejczyków układzie potoczną fizyczność surowych tworzyw z tym, co uduchowione w ceremonii parzenia herbaty chanoyu.

Materialność w Japonii budzi ogromny szacunek i często łączy się z porządkiem sacrum, wywodzi się bowiem z natury, a świat jej od wieków przepełniały nadprzyrodzone bóstwa. Połączenie sfery czysto technicznej z tą duchową i rytualną, obecną także pod postacią przekazywanej z pokolenia na pokolenie wiedzy, zagwarantowało trwałość wspaniałej tradycji, z której dzisiaj i my, ludzie Zachodu, możemy czerpać.

Dominik Lisik

Mat. Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
... artykuł »
 
 
 


Dodaj wydarzenie    |    Dodaj relację    |    Rejestracja  |  Logowanie
 
 
 Copyright © 2002-2022


Polskie Niezależne Media
 

Kontakt z Redakcją


 Serwis Dziś w Polsce jest w całości finansowany przez Fundację Promocji Kultury